De aandacht voor employer branding neemt toe, maar wat is het eigenlijk?

Hoogste tijd voor employer branding. Dat is de titel van aflevering 53 van Hier is AMC, de podcast over arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Marcel van der Quast interviewt Ronald van Schaik (Kaliber Interactive) en onze eigen Ton Rodenburg.

Employer branding onder de loep

De arbeidsmarkt is volop in het nieuws. Veel sectoren hebben te maken met een personeelstekort. Intussen stellen steeds meer organisaties een employer branding-specialist aan, signaleert Marcel: van HEMA tot Mollie en van Basic Fit tot Nationale Nederlanden.

Wat betekenen deze ontwikkelingen voor het vak? Wat ís een employer brand eigenlijk? Wie moet er verantwoordelijk voor zijn, en hoe begin je met het ontwikkelen ervan? Deze en andere vragen legt Marcel voor aan Ronald en Ton.

Sterke positionering op de arbeidsmarkt

Bijvoorbeeld: waarom is het belangrijk om nu goed na te denken over je werkgeversmerk? “Het is cruciaal om te weten wat voor werkgever je op de lange termijn wil zijn, in plaats van te handelen naar de waan van de dag,” zegt Ton. “Door de krapte groeit dat besef nu.”

Ook Ronald noemt het belang van werken aan een sterke positionering op de arbeidsmarkt, in plaats van alleen te proberen om snel-snel genoeg mensen te werven. Inderdaad: hoogste tijd voor employer branding.

Magneet en filter

Een werkgeversmerk ontwikkel je op een andere manier dan een consumentenmerk. Ronald illustreert het met een mooi voorbeeld: dat van bol.com. “Zij zijn ‘de winkel van ons allemaal’, maar niet de werkgever voor iedereen. Een employer brand is zowel een magneet als een filter.”

Om mensen aan te trekken die bij je passen, blijf je zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid, zegt Ton. “Daarom hebben wij het over branding by culture. De ziel, de identiteit van het bedrijf: dat moet de basis zijn voor het werkgeversmerk. Om te beginnen ga je met de mensen praten.”

Employer brand en employer branding

Zo verzamel je informatie waarmee je je merk vormgeeft. “De waarden die je met elkaar deelt, de grapjes die je met elkaar maakt: al die dingen dragen bij aan je employer brand,” zegt Ronald. “Gelukkig zijn steeds meer organisaties bezig met de vraag wie ze eigenlijk zijn. Het is wel belangrijk om dat goed over te dragen. Het zit niet alleen in communicatie en vacatures.”

Daarmee komen we op het verschil tussen employer brand en employer branding. “Het employer brand is de manier waarop mensen jou als werkgever zien en beleven,” stelt Ton. “Employer branding is een poging om een plek in hun hoofd en hart te veroveren. Niet alleen in de vorm van communicatie, maar ook via het gedrag van de leiders en de manier waarop het pand is ingericht.”

Inspiratie genoeg in Hier is AMC. Beluister deel 1 van deze aflevering via de website van uw presentator, Spotify of YouTube.